Tvořte aktiva, ne jen zisk a ztráty

Většina začínajících podnikatelů a startupů počítá především tržby a náklady. V lepším případě se na začátku soustředí na pozitivní cash-flow, aby se dostali do provozní stability a mohli se s větším klidem soustředit na další růst.

Zásadní chybou je, že už tolik nesledují, jaká vytvořili aktiva, která dávají firmě skutečnou hodnotu. Startupy velmi často řeší svoji valuaci a jak se vlastně počítá. To je horké téma a každý článek s návodem má vysokou čtenost. Ne tak často se řeší, zda je vůbec co počítat. Hodnotu firmy zdaleka netvoří pouze budoucí tržby.

U startupu má většinou největší hodnotu technologie. To dává smysl. Otázkou je, zda celé řešení včetně technologie bude fungovat, pokud odejdou klíčoví lidé nebo dokonce founder. Bude firma schopná fungovat s jinými lidmi? Má firma sepsané detailní procesní manuály? Má vytvořený learning proces pro nové lidi? Jak moc jsou dílčí jednoduché činnosti automatizované? Jak má vyspělý project management?

A jsou tu další věci. Smlouvy, jsou "obšlehlé" z internetu nebo detailně připravené právníky? Jsou technologie a značka chráněny? Je databáze klientů v CRM hezky udržovaná nebo je to chaos?

Snažte se budovat firmu, jakoby jste ji chtěli jednou prodat, i když to v plánu nemáte.