Naděje není strategie

Odvaha snít velké sny je dar, pro podnikatele i nutnost. Jenže jen sny nestačí a rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem je ve schopnosti sny převádět do reality. Co to znamená?

Většinu napadne exekuce. Eric Ries píše v knize Lean Startup o schopnosti vykonávat vytrvale ty nejotravnější nudné činnosti, což je pravda. Musíte opravdu milovat to, co děláte, abyste to při těchto otravných věcech vydrželi. A mít také morál, disciplínu. Přes to nejede vlak. Jenže jaké věci vlastně dělat?

Tím se dostáváme ke strategii. Je to tak široký pojem a může mít tolik podob, že ji spousta firem vůbec neřeší. Ptát se na strategii považují za stejně blbé jako ptát se, jak funguje jejich výrobek. Nebo strategii vymyslí, třeba i velmi dobře formulují, pak už ji však nerozeberou. Představte si, že se třeba inspirujete u jiné úspěšné firmy a řeknete si: „Budu obcházet firmy tak dlouho, dokud to všichni nebudou používat, jako to udělali oni“.. Hmm, to zní cool. Ale opravdu to chcete? Není to jen mlha v budoucnu, kterou vlastně vůbec nechcete zažít? Není to jen falešná naděje?

Když si sepíšete strategii (to musíte udělat), rozepište si, co přesně to znamená a pak se zeptejte sami sebe: „Chci tohle podstoupit?“ Pokud ne, máte špatnou strategii. Vymyslete tu Vaši, kterou opravdu chcete.