5 banálních chyb, kterým se na sociálních sítích vyhněte

Nejsem expert na socální sítě, ani nemám v plánu jím být. On je to vlastně dost relativní pojem "social media expert", protože soc.média existují pořád dost krátkou dobu na to, aby někdo mohl 100% říct, že je expertem, který přesně ví, jak je správně používat. Také četnost změn je tak veliká, že je opravdu třeba držet krok a sledovat nové moduly, pravidla, funkce atd. O to víc se snažím sledovat lidi, kteří v tomto oboru přeci jen vyčnívají.

Kromě toho mám zkušenosti z byznysu a obchodu. Za nedílnou součást těchto oborů považuji dobrou rétoriku, znalost etikety a nějakou takovou zdravou soudnost a sebekritiku. Kombinací výše zmíněného a sledováním toho, co dnes a denně vidím, mi došlo, že se opakuje 5 chyb na sociálních sítích, které vnímám jako nejvíce banální a zbytečné. Tady jsou:

  1. Je vám blbé na LinkedINu žádat o propojení někoho, s kým jste se ještě osobně nesetkali, a nepřidat k tomu zprávu? Ano? Tak ji prostě přidejte (Add a note). Ne? Tak by mělo - také nikomu nevrazíte vizitku bez jediného slova.
  2. Nepoužívejte 50 hashtagů v jednom příspěvku. Ano, hashtagy o něco zvýší viditelnost příspěvku, ale stejně jako počet dělníků u jedné mašiny, od určitého počtu to žádný přínos nemá. Navíc velké množství hashtagů u jednoho postu vypadá blbě a amatérsky. Používejte dva, max tři. Raději tři úderné, než 20, které vás zrovna napadly. Jasně, na Instagramu to tak nevadí, tam každý kouká na obrázky. Ale hezký text na konci "zabít" 20 hashtagy?
  3. Pište články, které mají nějakou hodnotu. Sdělení, že jste někde získali zákazníka a on je rád, nikomu (kromě vás) moc nepomůže. Popište to detailněji. Udělejte case study. Rozkreslete to. Dejte si na tom alespoň trochu záležet.
  4. Nelajkujte si své vlastní články. Vypadá to zoufale (obzvlášť, když jste jediní). Mě osobně to přijde zvláštní i článků vlastní firmy, pokud se ví, že v ní pracujete. Jestli tam je pouze váš like, dává to signál, že to nikoho jiného nezajímá. Pokud je jich tam spousta, ten váš už to opravdu nevytrhne. Zapomeňte na nějaký "reach". Tady raději přemýšlejte, jak působíte na ostatní.
  5. V rétorice na veřejnosti platí pravidlo (je to spíše vlastně bonton) nemluvit sprostě. Soc. sítě, zejména třeba LinkedIN, jsou svým způsobem veřejný, byť digitální, prostor. Pořád mám pocit, že spousta lidí buď bonton nezná a nebo si myslí, že používat sprostá slova je cool. Opravdu není. Snižujete se tím, zbytečně. Jediný, kdo dokáže a může použít veřejně sprosté slovo, aniž by to urazilo, je Ondřej Vetchý, a je to vyváženo obrovskou pokorou, uctivostí a profesionalitou. A přesto to dělá velmi výjimečně, i když u herce by to tolik nevadilo, jako třeba u businessmana nebo politika.

Nakonec bych rád podotkl velmi důležitou věc. Sociální sítě jsou moderní, trendy, cool a já nevím co ještě. Všichni jsou v úplném rauši, když se objeví nějaká nová vychytávka. Nabízím vám svůj odlišný pohled v jedné věci - sociální sítě jsou platformou, aplikací(emi) a médiem zároveň. Především je to nástroj, který vám může nějakým způsobem pomoci. Pokud je začnete používat pro váš business a tedy trávit s nimi více času, mějte před tím dobře rozmyšlenou vaši strategii. Jak dlouhodobou strategii vaší firmy, tak obchodní a marketingovou strategii na příštích pár let. Pouze do takového konceptu pak lze zařadit sociální média jako marketingový a prodejní nástroj. A pokud jste se rozhodli investovat peníze do experta nebo agentury, měli by se o vaši strategii velmi zajímat ještě před tím, než vám cokoliv nabídnou. V opačném případě (a nebo pokud máte už teď více followerů než oni) se raději poohlédněte jinde a nebo zvažte, zda investice do těchto nástrojů bude mít ten největší dopad na váš business zrovna teď.

Infografika pro angličtináře

Můžeme dát řeč na: Instagram | Facebook | Twitter | SoundCloud

Nebo se můžete přihlásit k odběru video-podcastu